BORGE BRINGSVAERDS 11

Het project is de restauratie van een houten zeilscheepje, type BORGE BRINGSVAERDS 11.
Deze boten werden gebouwd vanaf 1958 in Drobak, aan het Oslofjord in Noorwegen.
Het is de grootste eenheidsklasse van Noorwegen, er zijn er meer dan 700 van gebouwd.

Er is nog een actieve club met eigenaren van deze boot, er varen er nog zo,n 200, voornamelijk rond Oslofjord.
De BB 11 is karveel gebouwd van mahonie op gestoomd eiken spanten. Spruce dekspanten, hechthout dek.
6,18 m lang, 1,78 breed, zeilopervlak 11,2 m².
De boot waar ik aan werk is rond 1965 gebouwd, zeilnummer G 68, geleverd aan een duitse klant.
Verkeerd in redelijke staat al is er wel een hoop aan verkl……verklungeld.

– Een hechthouten blok is met ijzeren bouten op de spiegel gemonteerd als motorsteun voor een buitenboordmotor
-Daarna is een wrang doorgezaagd, een balkenconstructie in de romp gezet en een gat door de huid geboord om een “inboord motor “te plaatsen.
-Gaten in de romp voor waterinlaat en groot gat voor uitlaat.
-De kuip is verkleind, versmald, en over het originele dek is een 2 centimeter dikke laag teak geplakt
-Luiken over de kuip moesten er voor zorgen dat de “motorboot” wat zij inmiddels was geworden, niet te veel water binnen kreeg.
-Doordat de boot ook jaren op de kant heeft gestaan op een niet goed gemeten trailer is er een “deuk “ontstaan op de plek waar een steun te lang was.

Al deze zaken worden teniet gedaan, alles wordt weer zoals het origineel was.
Een voordeel is dat de meeste spullen en originele onderdelen nog aanwezig zijn.
Van de BB club heb ik inmiddels drie dikke boeken met bouwtekeningen en honderden foto,s ontvangen, ook een DVD met uren historisch beeldmateriaal.
Hierdoor is het een leuke zoektocht geworden naar hoe te werk te gaan.

Nu, maanden later is de boot gerestaureerd en in de vaart.

Wat er allemaal gebeurd is ?

-3 nieuwe spanten
-nieuwe gang
-deuk in de huid deels uitgefreesd en opgevuld met “ mahonie “
-spiegel opgeknapt
-nieuw lijfhout
-nieuw dek, 8 mm ocomé
-nieuwe kuipranden en interieur, mahonie
-nieuwe stootrand/potdeksel

De romp is binnen en buiten helemaal kaal geweest, toen 5 x in de olie, JOTUN Clipper 1,
vervolgens is de buitenkant 5 x gelakt, JOTUN Clipper 2, een prachtige hoogglanslak.
Halverwege is de boot omgedraaid, door de strenge vorst en daardoor droge lucht waren er veel krimpscheuren ontstaan in het onderwaterschip. Alle kieren uitgefreesd en met mahonie latten gevuld. Kleine kieren gevuld met epoxie,daarna alles geschuurd en 7 x afgewerkt met grijze primer. Als laatste de waterlijn en twee maal antifouling.

Alle andere onderdelen kaal gemaakt, flonders , mast, giek enz., alles afgelakt met JOTUN Clipper 2. Het dek eerst in de primer, ( 2 x tweecolux ) daarna 2 x dubbel coat met UV,
inclusief potdeksel/stootrand, dek afgelakt met twee lagen dubbel coat Noordpoolwit.
Deels nieuw beslag en blokken,helmstok beslag opnieuw laten verchromen,nieuw RVS
boegbeslag. Witte sierstrip op de romp en witte letters.

Nieuwe zeilen, ELVSTROM, nieuwe schoten en vallen. De massieve RVS verstaging was nog prima!

De boot ging in Zeeland te water, alleen wat kleine lekkage door een knoest, midden in de kielbalk. Die is inmiddels dichtgetrokken. Mast erop, alles paste perfect en de eerste zeiltocht, een plaatje!

Project ten einde.